Sunday 25 October 2015

Between Want and Need

Bismillahirrohmanirrohim..

Ya.

Antara nak dan perlu.

Want and need.

Mood sentap sikit sebab semalam terbaca satu artikel tentang this girl yang TTC juga.

Tentang kesedihan kami yang tengah TTC ni sebenarnya berpunca daripada masyarakat sekeliling yang agak mendesak apabila asyik menanya bila lagi nak mengandung dan tak teringin ke nak anak.

Side track sikit.

Sekarang aku mengajar tusyen kan. Jadi rumah kami ni sentiasalah dikunjungi budak-budak. Jack dengan Oreo pulak awalnya takut sangat sebab tak biasa dalam rumah ni ada suara orang lain. Bila kawan datang visit tu lain cerita la kan. Finally after 3-4 weeks ni, seperti yang dijangka, Jack makin pandai bersosial dengan budak-budak yang datang tusyen tu. Bila ada kelas tusyen je mesti dia tunggu budak sampai sambil jenguk keluar di sliding door, atau panjat atas meja dan memerhatikan budak-budak tu buat latihan, kadang-kadang dia akan duduk di kerusi belakang aku ketika aku mengajar dan tido atau menanti usapan dan belaian. Oreo memang jangan harap la nak manja dengan strangers. Mungkin sebab sebelum ni dia stray yang pernah didera atau selalu dihalau oleh orang lain. :( Selalu menghilang, biasanya naik atas dan tido. Sebaik sahaja budak balik dan kami baru nak kunci pintu utama, nampaklah Oreo di anak tangga paling bawah sambil menguap, seolah-olah bertanya, budak-budak dah balik ke?. Hehe. Kelakar. Lainkali lah aku cerita telatah diorang ni.

Satu hari tu, tengah monitor student yang berumur 7 tahun ni, tiba-tiba student tu pandang sekeliling. Macam tengah cari something. Aku ingatkan dia tengah fikir jawapan pada soalan latihan yang aku berikan. Rupanya...

"Auntie takde anak ke?"
"(senyum) Belum lagi. Insya-Allah tahun depan,"

Matanya kembali kepada buku latihan. Aku pun pandang sekeliling rumah ni. Patutlah. Gambar yang kami ada hanyalah gambar kahwin kami yang bersaiz kecil, dan gambar ketika kami bercuti di Langkawi tahun 2012, 3 bulan lepas kahwin. Kedua-dua gambar ni terletak diatas rak buku tepi tv. Suami sememangnya tak mahu ada gambar manusia yang digantung dalam rumah ni. Katanya nanti malaikat tak masuk. Wallahu'alam.

Aku ada letak satu gambar baby. Baby siapa? Heh! confirmla gambar aku time baby. Aku selalu perhatikan baby orang lain. Biasanya nak tengok baby tu dapat paras rupa siapa, sambil memikirkan, baby kami nanti rupa macam mana ya?

Kakak yang datang urut aku semalam kata, "genetik diorang tu kuat. Confirm anak kamu nanti banyak dapat ciri-ciri dia." Aku gelak je. Sambil tahan sakit sebab seminggu lepas aku jatuh tangga.

Salah sendiri. Pakai stoking dalam rumah budak-budak yang aku jaga tu. Aku rushing nak turun ke bawah tapi taklah berlari pun. Entah macam mana, miss satu step, meluncur turun tiga anak tangga, dan landing confirmlah atas punggung. Aku cuba break the fall dengan tangan. Sempat cushion the fall sikit je. Bahagian badan sebelah kiri sakit. Bila urut ni memang ouch ouch la kan. Suami marah. Marah sikitla. Sebab dia tak nak apa-apa berlaku. Aku cakap aku ok je.

Dua hari lepas tu "makcik datang ziarah". Hmm.. Lepas jatuh tu aku monitor jugak sebenarnya takut-takut ada bleeding. Alhamdulillah takda.

Ok, so kembali kepada cerita sebenar.

Lepas baca post that girl tadi di FB, aku sentap.

Dia kata, sebenarnya suami isteri tenang je menghadapi ujian Allah ni. Most of the time tak fikir pun sebab sibuk dengan urusan harian dan masa lapang tu, enjoy each other's company. Kami mula stress bila kami diingatkan, when it is slapped on our faces that "something is missing" in our life.

Tetapi orang lupa.

Anak itu amanah daripada Allah.

Nak dapat senang. (bagi diorang la kan because clearly for me macam struggle habis). Tapi nak jaga susah. Sebab anak-anak ni nanti akan menuntut pada kita di hari pengadilan.

Lepas tu timbul persoalan sebenar.

Ada anak ni, keperluan atau kehendak? I think it is a privilege.

Baru tengahari tadi kami menonton wayang (dirumah je, jimat), Gone Girl.

Perbualan suami isteri dalam movie tu yang berbunyi begini:

"Having a child can not and will not fix a troubled marriage,"

Lebih kurang macam itulah. Isi tersirat di situ kiranya mempersoalkan keperluan untuk ada anak ni. Kalau sekadar untuk meredakan pergolakan dalam rumah tangga, it will not solve the issue sebab bila dah ada anak, timbul pula dugaan lain dan masalah sebenar tadi sebenarnya belum dapat diselesaikan pun.

There is no shortcut to having a child. There is no shortcut to a happy life. There is no shortcut to maintaining a marriage.

It all requires work from both parties.

Jadi persoalannya, lagi dan lagi dan lagi, do you want a child? Or do you need a child?

Allah akan bagi apa yang kita perlu, dan tak semestinya apa yang kita mahu.

Babak suami isteri yang bergaduh dalam movie ni betul-betul membuka mata aku tentang argument suami isteri yang "berbincang/merancang/bercadang" untuk dapatkan anak.

Truth is, kitorang tak pernah argue pasal nak anak. We both just want one, or more.
Suami pernah berseloroh nak anak ramai supaya boleh buat pasukan bola. I liked that idea. We talked about it alot diawal perkahwinan dulu.

Lepas kahwin, idea tu diskaun jadi pasuka bola futsal.

Sekarang, tak tahulah ada diskaun ke tak tapi if dapat sorang pun kami dah sangat-sangat bersyukur.

If.

If is good.

[Esok jumpa doctor lagi. Check up lagi. Mungkin buat kali terakhir tahun ini. Jika keadaan belum mengizinkan, kami akan teruskan kembara kami untuk menziarahi rumah Allah, bulan December nanti. Doakan kami selamat pergi dan kembali]

xoxo


No comments:

Post a Comment

Let me know what you think :-)