Thursday 15 October 2015

Reset

Bismillahirrahmanirrahim

Ye. Reset.
The clock.
This month false alarm lagi tapi tak lah lama. Cuma cycle 29 days sahaja.
Awal Muharram. Suami bercuti. Keluar makan. Perut sakit.
Balik rumah. Confirm.
Dah tak kuasa nak nangis lagi dah.
Air mata tu ada.
Tapi tak jatuh.
Nak cuba lagi ke?
Semakin rasa menjauh.
Terlintas di fikiran, mungkin dia akan lebih bahagia dengan orang lain.
I have nothing to offer in this condition.
Tetapi dia tetap bertahan.
We're in the same boat, katanya.
Boat nak pergi mana tu? Aku berseloroh.
Kami ketawa. Reset perasaan itu.
Kembali perasaan kasih, kembali perasaan sayang.
Syukur dia tak pernah putus asa.

Setiap hari aku elak buka Facebook.
Elak buka Instagram.
Elak nak tanya khabar pada kawan dan keluarga.
Sebab sebenarnya aku elak diorang tanya soalan tu pada aku.
Sebab aku sendiri tak tahu jawapannya. Bila lagi?
Allah je yang tahu.
Kalau aku tahu, confirm aku buat kenduri kambing golek dua ekor terus.
Pelamin fresh flowers dengan crib putih, pink lace if its a girl dan cotton blue if its a boy.
Tapi tak.
That is not how it works.

Aku elak tengok gambar.
Supaya aku tak diingatkan yang aku ni tak mampu.
Supaya aku tak termimpi-mimpi diberitahu oleh doktor, kejadian istimewa itu, milik aku.

Hari ini hari kedua.
Aku dah cuba telefon nurse untuk buat temujanji seterusnya.
Masih menanti nurse telefon semula kerana klinik penuh dan nurse sibuk.

Baca blog doktor tu lagi.
Kali ini penuh dengan gambar pasangan-pasangan yang berjaya.
Semuanya bayi tabung uji.

Dulu masa belajar biologi, terngiang-ngiang di telinga suara Mr. LHG sebut pasal benda ni.
Kami semua tertawa.
Mudahnya masa remaja.
Tidak tahu derita.
Tidak tahu kecewa.
Tidak tahu diduga.

Aku ada dua percubaan lagi.

Hari tu dah Strike One.

Bulan Disember nanti kami akan menjalani ibadah umrah.
Semoga dipermudahkan.
Semoga doa kami diterima.
Semoga kami lebih dekat dengan Maha Pencipta.
Semoga kami lebih kuat.
Semoga kami sedar kami hambaNya yang lemah dan tidak terdaya.

Kepada Dia kami datang, dan kepada Dia kami akan kembali.

Tapi persoalan itu tetap bermain di hati.

Bila lagi?

:"/

1 comment:

  1. anne...terjumpa ur blog and u already made me cry. sakit palak sakit semua nahan aek mata. dah la masih di opis. haish.

    ReplyDelete

Let me know what you think :-)